ZX Spectrum

ZX Spectrum (Speccy) je stary 8 bitovy pocitac, ktory uzrel svetlo sveta v roku 1982. Jeho srdcom je mikroprocesor Z80 s taktovacou frekvenciou okolo 3.5 MHz. Prve verzie obsahovali 16kB ROM s interpretrom jazyka BASIC a 16kB RAM. Velmi rychlo sa vsak zacali vyrabat Speccy so 48kB RAM nazyvane tiez ZX Spectrum+. Prave toto bol prvy pocitac, ktory niektori z nas v zivote videli. Potom neskor sa zacali vyrabat aj modely so 128kB RAM a zvukovym chipom AY-3-8912.
Speccy bolo navrhnute hlavne pre vzdelavacie ucely, teda pre tych, ktory nemali pristup k velkym salovym pocitacom, ale napriek tomu sa chceli o pocitacoch dozvediet nieco viac. Pricom pri navrhu bola kladena poziadavka na co najnizsiu cenu.
To sa aj podarilo, cena bola naozaj nizka (relativny pojem ;)), ale ked ste sa pozreli dovnutra spectra, tak bolo hned aj zrejme, ze preco. Okrem 2 chipov (Z80 a ULA), zopar pameti, chladica, a este zopar drobnosti tam nebolo nic. To sa aj odrazilo na vykonnosti spektra, ktore malo sice jednu z najvyssich taktovacich frekvencii procesora (ano, 3.5 MHz bolo VELA !), ale na rozdiel od Atari a Commodora nevykonavalo instrukcie v ramci 1 taktu, ale dlzka trvania instrukcie sa lisila (najcastejsie 4, 7, alebo 11 taktov), cize v konecnom dosledku bolo spektrum pomalsie, nez atari a commodore. Trochu sa to vyrovnavalo tym, ze sme mali najviac registrov (AF, BC, DE, HL, IX, IY, SP, IP, IR, AF', BC', DE', HL' - cize 13(!) 16bitovych registrov, ak som na nejake nezabudol) a najsirsiu sadu instrukcii (dodnes spominam na "condition calls", ktore mi na Inteloch 80x86 najviac chybaju).
Dalsia nevyhoda oproti ostatnym 8bitom bola v tom, ze kym Atari a Commodore mali osobitny chip pre obrazovku, na Speccy vytvarala obraz ULA, co sa odrazilo na jednoduchosti navrhu grafiky (rozumej z pohladu HW, nie programatorov, z pohladu programatorov bolo usporiadanie obrazovky na Speccy "dychberuce", ale casom sme sa s tym vyrovnali) a na tom, ze sme mali iba jeden graficky mod. 256x192 pixelov s tym, ze tato plocha bola rozdelena na stvorce o rozlohe 8x8 pixelov. Kazdemu stvorcu sa dalo definovat, akou farbou ma kreslit pixely, ako ma farbou ma kreslit pozadie (farieb bolo 8) a ci ma byt cely stvorec svetly (bright) a ci sa maju farby pixelov a pozadia vymienat v cca. 1sec intervale (flash) (VELMI sa to podoba textovemu modu na EGA/VGA kartach). To znamenalo, ze ked ste chceli iba 2 farebnu grafiku, tak ste mali 256x192 pixelov, ale pokial ste chceli spravit nieco farebne, tak uz ste to museli napasovat na 32x24 atributovych stvorcov, co niekedy nebola ziadna sranda.

Ako som teda vyssie spomenul, Speccy bolo urcene hlavne na vzdelavanie. Napriek tomu zacali velmi rychlo vznikat pre Spektrum hry. Zo zaciatku len adventury a logicke hry, ale ked sa podarilo najst tie spravne triky, ako kreslit na obrazovku dostatocne rychlo aj pri jej zvlastnom usporiadani, zacali na spectrum vznikat aj akcne hry, na ktore vlastne nikdy nebolo urcene. Postupom casu, ako zacali vznikat dema na roznych pocitacoch, nevyhla sa demo scena ani Speccy. Hlavne v Polsku, Rusku, Ceskoslovensku a Anglicku, kde boli spektra a ich klony velmi oblubene a rozsirene.
Za tych par rokov vzniklo na Speccy vyse 1000 diem (!), pricom niektore z nich dokazali zo Speccy vyzmykat aj poslednu kvapku vykonu a robit veci, o ktorych sa sirovi C. Sinclairovi urcite ani nesnivalo, ked Speccy projektoval a zacinal vyrabat.

V roku 1992 (ako sa mozete docitat v nasej historii) sa stretli na ZX-klube Ped a PAVUK, a tu niekde treba hladat aj zaciatok Kosickej demo sceny. (okrem ludi zo ZX-klubu v Kosiciach sa na vychodnom slovensku zaciatkom 90tych rokov aktivne venovalo demo scene len velmi malo ludi, snad nejaky ataristi a Prokop na PC, nikoho ineho som zial nezaregistroval)
Behom niekolkych mesiacov sme sa stihli spojit aj s Trenom a vyrobit 10 diem pre ZX Spectrum ("Zer0 dem0", "Shortdigi", "J.M.Jarre-live", "RIGHT VIEW from Columbia", "Second attempt", "Pure black", "F.S.R.D.", "DemoBit'96 invitation intro" a "YES", dokopy cca. 450kB diem !).

Na nase spektra nam uz sice sada prach, ale napriek tomu na tieto casy velmi radi spominame (sme trocha sentimentalny :)), hlavne na super ludi, ktorych sme prostrednictvom diem spoznali. Nemozem ich tu vsak menovat, pretoze by to bol strasne dlhy zoznam. Ved oni urcite vedia, o koho ide. :)

Este je teoreticky mozne, ze raz, ked budeme mat tak 5-6 tyzdnov volna, tak spektra oprasime (alebo spustime emulatory) a urobime este jedno demo na rozlucku ... (a potom o par rokov mozno este jedno ... ;) Zial, volny cas nam tak skoro nehrozi, takze sa nemusite bat. ;)

Pokial si chcete pozriet nejake tie stare dema pre ZX Spectrum, tak si rychlo zozente nejake ZX Spectrum (alebo dobry emulator, to druhe bude zrejme ovela jednoduchsie ;) a pouzite nejake nase linky na Speccy demo archivy a hlavne si pozrite nase (zatial) posledne demo pre ZX Spectrum YES, ktore je podla nas celkom pozeratelne. ;)

Ped, Pavuk a Tren / 7 Gods.