Tato stranka by Vam mala dat zakladne informacie o tom, co to je demo,
kto, preco, kedy, kde robi dema, atd...
Zacnem tym, ze co je to demo.
Zjednodusene by sa dalo povedat, ze demo je program, ktory na nic nie
je dobry. Z toho vyplyva, ze demo moze byt bud len kus odpadu, alebo UMENIE.
Niekedy je naozaj zlozite prehlasit o nejakom deme, ze je to umenie, ale
vacsinou tvorca sa pokusal spravit nieco ako umelecke dielo, takze, budeme
sa drzat definicie, ze je to umelecke dielo.
Ale pozrime sa na dema trosku podrobnejsie. Demo je zvycajne 4kB az 10MB
program, ktori po spusteni nieco robi tak zo 3 - 15 minut. Vysledkom dema
je v 99% pripadov vystup na obrazovku v podobe obrazkov, ci animacii,
a popri tom hrajuca hudba. Asi najlepsie by sa to dalo prirovnat k hudobnemu
klipu. Hlavny rozdiel je vsak v tom, ze video klip, to su premietane hotove,
vopred pripravene, obrazky, kym demo vo vacsine pripadov neobsahuje hotove
obrazky, ale len urcite informacie, pomocou ktorych tie vysledne obrazky,
ktore vidite na obrazke vytvori v realnom case. To znamena, ze ak v deme
vidite prelet nejakym tunelom, tak v tej chvili vas pocitac vytvara (okrem
toho, ze ich aj kresli!) okolo 20 a viac obrazkov za sekundu, ktore zobrazuju
ten tunel. A demo na to potrebuje napr. takych 100kB informacii, kym dajme
tomu pocitacova animacia (napr. AVI) takeho isteho tunelu o dlzke takych
10 - 20 sekund by potrebovala mozno aj 10x tolko informacii.
Demo sa sklada z troch hlavnych zloziek: Kod (program), hudba a obrazky.
Tieto tri zlozky su premiesane a zlepene dokopy lepidlom nazyvanym design.
A kvalita jednotlivych zloziek moze byt poriadne rozna. Dema vznikli vdaka
programatorom. Prve dema obsahovali vlastne len efekty pocitane v realnom
case, ako napriklad plynule posuvanie textu, ci kreslenie ciar po obrazovke.
Boli urcene hlavne na predvedenie schopnosti dotycneho programatora, pripadne
obsahovali informacne texty a pozdravy pre znamych.
A pretoze vela veci vyzeralo s peknymi obrazkami krajsie, ako napriklad
plynule posuvanie obrazku, ci text vypisany specialnymi fontami, onedlho
sa k programatorom pridali aj grafici, aby vylepsili celkovy vzhlad diem.
A to ticho bolo jednoducho priserne, takze hudba bola jednoducho nutnostou.
Design je zial este stale dost ojedinely v demach, ale kazdym rokom sa
to lepsi, a dema su coraz viac nielen ukazkou toho, co programator dokaze
(pricom laik jednak nerozumie, ze v com konkretne spociva ten figel, a
jednak nema prilis na co pozerat, pretoze na obrazovke je len nejaky nudny
chaos), ale zaroven aj niecim, na co sa moze pozerat aj clovek, ktory
o demach nic nevie.
Kto, preco, kedy, kde robi dema, atd...
Kto ? Demo grupy.
Preco ? Kto vie. (mozno mame privela volneho casu)
Kedy ? Zvycajne v noci, najlepsie okolo 2:00am, ale to nie je dolezite.
Kde ? Doma, v skole, v kanaloch ... staci mat pocitac.
Mozno ste boli trochu zmeteny roznymi 10MB a 100kB cislami v predoslom
odstavci. Tieto hodnoty su znacne charakteristicke pre PC dema. Kde sa
momentalne tvori hlavne pre system W95/98, a ciastocne aj pre Javu. Este
dalsia relativne aktivna demo scena je na Amige. A raz za cas este vznikne
aj demo pre niektory zo starych 8bitovych pocitacov ako C64, ci ZX Spectrum.
Dokonca sa objavilo aj niekolko diem pre hracie konzoly, ako Sony playstation
a pod.
Mimochodom, otazka "preco" je velmi zakerna... Vlastne mozno ani sami
nevieme, ze preco. Pre niektorych je to jedna z mala moznosti prezivat
svoj volny cas tvorivo (namiesto konzumneho sposobu, ktory nam dnesna
spolocnost ukazuje na kazdom kroku), a vacsina z nas by si priala, aby
nase vytvory videlo co najviac ludi (cize konzumovalo nase vyrobky, to
len tak k tej konzumnej spolocnosti...), a niektory to mozno robia preto,
ze jednoducho MUSIA.
Ked uz sme pri tom prezentovani diem verejnosti. Onedlho na to, ako vznikli
prve dema, zacali sa tvorcovia diem stretavat. Tieto stretnutia si pomenovali
ako "demo party", a stretnutie vyzera vacsinou nejak tak, ze sa pustaju
nove dema na velkom platne pre pokial mozno co najvacsie publikom, ktore
ma potom vacsinou moznost hlasovat za demo, ktore sa im najviac pacilo,
popri tom sa kazdy s kazdym hada, pije, papa, ohovara, tancuje, dokonca
niektory menej odolny jedinci aj spia, pokial party trva dlhsie, nez jeden
den. Dni, ked dema boli vypustane medzi ludi len tak pre nic za nic su
davno za nami, dnes ked sa nahodou dokonci nejake demo, tak sa pekne caka
na nejaku demo party a az tam sa "releasne".
Len tak pre zaujimavost, typicky program demo party vyzera asi takto:
Rano: (de)organizatori by mali prist na miesto a pripravit pocitace, reproduktory,
platno, a podobne. Demo skupiny sa navzajom navstevuju, vybaluju pocitace,
ukazuju si navzajom, co noveho urobili a kecaju o vsetkom moznom, a nervozne
cakaju na organizatorov. Pokial niektora skupina doniesla aj demo, tak
na nom tvrdo pracuju, aby ho stihli dokoncit. (vzhladom na to, ze doma
je vzdy malo casu)
Obed: (de)organizatori konecne prichadzaju, nervozne pobehuju, snazia
sa narychlo pripravit aparaturu, predvadzaci pocitac, platno, marne sa
pokusaju o zatemnenie miestnosti, zbieraju sutazne prispevky a popri tom
vsetkom vykrikuju na navstevnikov, ze oficialny program sa zacne s minimalne
1 hodinovym oneskorenim. K dobru organizatorov je vsak nutne zapocitat,
ze dokazu zabezpecit miestnost, a ze sa im nakoniec vzdy podari vsetko
rozbehnut, napriek tomu, ze vsetko, co moze, sa pokazi, vacsinou tesne
pred tym, nez to clovek potrebuje.
Neskore poobedie a noc: Predvadzaju sa sutazne prispevky, prebieha hlasovanie
publika, papa sa, pije sa, keca sa, predvadzaju sa klasicke legendy spomedzi
diem, a rozne dalsie veci.
Ak este stale si nedokaze dost dobre predstavit, o com taka demo party
je, tak rozhodne nejaku navstivte. Myslim si, ze to stoji za to.
Tato stranka by mala dat zakladne informacie kazdemu, nielen skusenym
pocitacovym uzivatelom, takze ak mate pocit, ze niecomu nerozumiete, alebo
ze by bolo dobre nieco podrobnejsie vysvetlit, tak nam dajte vediet, aby
sme to mohli opravit.
Vdaka za Vas cas.
|